filippaaronsson!

Längre och finare hår!

Steg 1. Inre balans
Ta dig en funderare över din inre hälsa. Hur är din form och energinivå? Hur mycket rör du på dig och hur ser dina måltider ut? För vissa kan det vara en idé att göra en hälosundersökning för att utesluta medicinska hinder och försäkra sig om att kroppen är i balans innan man börjar förändra eventuella dåliga vanor.

 Steg 2.  Bra kost = längre hår
Kosten är viktig för att ditt hår ska må bra. ”Det handlar om att ha bra balans och se till att äta lite från varje del i kostcirkeln. Är du vegetarian kan du till exemepl behöva balansera din kost med extra protein som baljväxer och linser. Kom ihåg att du helst ska få i dig protein både på morgonen och eftermiddagen. Försök även att äta ofta. Om du ger din kropp näring tidigt på dagen och därefter ofta visar du att det finns så att det räcker till hela kroppen, till skillnad från att hoppa över måltider och äta en stor middag på kvällen. Vad som händer då är nämligen att kroppen lagrar och prioriterar all näring för de vitala mer viktiga organen, som hjärta, hjärna, lungor och lever, istället för att tillgodose de ”mindre viktiga delarna” som tex hår, hud och naglar.

Steg 3. Hantera din stressnivå
Genom att träna, promenera eller meditera (vad som får dig att slappna av helt enkelt) håller du nivån av kortisol i kroppen på en jämn nivå. Kortisol är ett livsviktigt hormon, men för höga halter kan leda till hårförtunning och i synnerhet hos kvinnor då det blockerar östrogen. (Detta är en hel vetenskap och du kan läsa mer om kortisol här )


Och det här kan du göra för att påverka utifrån
 

Steg 4. Minska värme, styling och kemiska behandlingar
Skona ditt hår. Alltså, minimera antalet färgningar, blekningar och slingningar på ett år, vrid ner värmen på dina stylingverktyg. Känns fönen som ett måste, kanske du kan ge ditt hår en ledig dag i veckan från stylingen? Och se till att röra på din hårtork när du fönar dig (håller du den still på samma ställe kan det bränna ditt hår). Använd ALLTID värmeskydd innan styling för att undvika att håret går av. Ett annat tips som sägs motverka att håret bryts av är att sova med håret uppsamlat i en hög, lös tofs.

Steg 5. Vitamin- och proteinboosta
Multivitamin håller uppe en bra balans av nödvändiga vitaminer i kroppen och ditt hår får den näring det behöver för att växa. Även protein (som ju hår består av) är något Elisabeth rekommenderar och då gärna sojaprotein-kapslar som hjälper till att bygga upp keratinet.

 Steg 6. Glöm inte bort din hårbotten
Hårsäckarna i din hårbotten sitter lite mer än en millimeter under skalpen och är grunden för hälsosamt hår. Så precis som med hyn i ditt ansikte behöver din hårbotten omvårdnad. En hårmask en gång i veckan är rekomenderat.

Steg 7. Fuktbomba
Precis som att hyn i ditt ansikte behöver återfuktas efter att du tvättat det behöver din hårbotten samma behandling.  Leave in-balsam är ett enkelt och perfekt sätt att upprätthålla en sund och återfuktad hårbotten. Använd efter varje hårtvätt!

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas