filippaaronsson!

7 myter!

Myt 1: Du går upp i vikt av att äta sent på kvällen.

Sanning: Nej, i slutändan handlar det om energi in och energi ut. Det du äter på kvällen förbränns precis på samma sätt som de övriga kalorier du får i dig under dagen. Dock kan en stressig livsstil göra att du får ett ökat sug på kvällen och därmed äter mer – vilket kan ge negativ effekt på viktnedgång.

 

 

Myt 2: Nyttig mat är alltid nyttig.

Sanning: Självklart är nötter, frukt och mörk choklad ett hälsosammare alternativ, men de innehåller också mycket kalorier och ska inte heller överätas. Att byta ut onyttiga livsmedel mot bättre varianter betyder alltså inte viktnedgång per automatik.

 

 

Myt 3: Du går ner i vikt om du slutar äta kolhydrater.

Sanning: Viktnedgång kräver att du äter färre kalorier än du gör av med. Det finns fördelar med att dra ner på kolhydrater, men det innebär ingen magisk viktnedgång.

 

 

Myt 4: Om du tränar kan du äta vad du vill.

Sanning: Kaloriintaget är alltid det som spelar roll i slutändan. Självklart kan du äta vad du vill, men är du ute efter att gå ner i vikt måste du se över ditt intag, oavsett antal timmar på gymmet.

 

 

Myt 5: Om du äter för lite går kroppen in i svältläge.

Sanning: Det här är en myt som vi dragits med i flera decennier. Om du äter extremt lite kan det minska din ämnesomsättning marginellt, men ett så kallat ”svältläge” existerar inte. Samtidigt är det självklart inte att rekommendera att äta så pass lite, då en rad andra kroppsfunktioner skadas.

 

 

Myt 6: Lightprodukter är bättre än originalprodukter

Sanning: Svaret på den här myten är lite tvetydigt. Ofta innebär en lightprodukt att man dragit ner på fetthalten, men istället ökat sockerhalten för att inte gå miste om smak. I andra produkter kan socker ha ersatts med sötningsmedel, vilket i sin tur är upp till var och en att bestämma om man vill äta eller inte. Samtidigt handlar allt om hur mycket man äter av produkterna.

 

 

Myt 7: Vissa livsmedel ökar ämnesomsättningen.

 

Sanning: Studier visar att vissa livsmedel, såsom chili, kan öka ämnesomsättningen – men det är inget att förlita sig på. Ökningen är så pass marginell att du praktiskt taget skulle behöva leva på endast chili för att få någon som helst märkbar effekt.

 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas