filippaaronsson!

tips!

10 tips om du ska bygga muskler

Att träna rätt är viktigt men det är minst lika viktigt att man tillför kroppen rätt sorts energi i rätt mängd.

Här är 10 saker som du ska tänka på när du planerar din kosthållning.

1. Underskatta inte fettet

Kiwi

Du behöver energi för att kunna växa! Fett ger mer än dubbelt så mycket energi som kolhydrater och protein, vilket gör det till ett viktigt näringsämne för dig som vill öka i muskelmassa. Minst 30% av energin bör komma från fett för att du ska kunna bygga muskler optimalt.

2. Låt kosttillskotten vara tillskott

Kosttillskott ska aldrig ersätta mat, utan bara fungera som förstärkare eller komplement till din vanliga kost.

3. Ät alla näringsämnen

Alla näringsämnen, fett, protein och kolhydrater, fyller sina funktioner för dig som vill bygga muskler. De stimulerar olika uppbyggande hormoner, ger energi och fyller olika funktioner som bränsle och byggstenar. Näringsämnena har dessutom en synergisk effekt, vilket betyder att du ska äta dem tillsammans för bästa muskelbyggande resultat. De hjälper helt enkelt varandra och därmed dig till att bygga en mer muskulös fysik.

4. Var i anabol fas

Du kan bygga muskler så länge du har blodsocker i tillräcklig mängd. Så länge du har det vet kroppen att den har råd att bygga muskler och kommer då att göra det. Ditt blodsocker är tillräckligt högt för att stimulera muskeltillväxt 3-4 timmar efter en normalstor måltid. Det gör att du måste äta var 3:e-4:e timme för att verkligen ha möjlighet att växa. Väntar du längre än så bryts din värdefulla muskelmassa istället ner och omvandlas till blodsocker.

5. Ät mycket kolhydrater

Kolhydrater är det absolut mest anabola näringsämnet, då det frigör det anabola hormonet insulin. Detta hormon är dessutom en stimulans för kroppen att frigöra andra anabola hormoner. Det är därför praktiskt taget omöjligt att bygga en imponerande muskelmassa utan tillräckliga mängder kolhydrater. Dessutom behövs kolhydraterna för att du ska kunna fylla dina muskler med det värdefulla glykogenet, som är det huvudsakliga bränslet när du tränar hårt. Även om kolhydrater ofta undviks vid viktminskning är de helt nödvändiga för muskeltillväxt.

6. Försumma inte frukosten

Kiwi

Under natten sjunker blodsockret och om du inte höjer det igen med en ordentlig frukost blir det omöjligt för musklerna att växa.

7. Ät rätt före träning

Du måste ladda upp dina glykogendepåer ordentligt innan du kan prestera ett bra muskelbyggande träningspass. Om du tränar på morgonen bör du därför äta ganska mycket kolhydrater redan på kvällen före passet. Är du kvällstränande har du dock flera måltider på dig att ladda glykogendepåerna till sitt max.

8. Ät rätt efter träning

Efter träningen måste du äta! Det är, tillsammans med frukosten, det viktigaste målet på hela dagen. Efter passet är musklerna nedbrutna och glykogendepåerna kraftigt reducerade, och vill du ha resultat måste du äta så fort du kan efter träningen. Du ska ha både kolhydrater och protein för att verkligen växa, och här fyller viktökningsdrinkarna en viktig funktion. De ger snabb näring i rätt sammansättning vid rätt tillfälle.

Kiwi9. Drick vatten

Praktiskt taget alla kemiska reaktioner i din kropp sker i en vattenbaserad miljö. Blir du uttorkad kommer allt att fungera sämre, inklusive fettförbränning, muskelbygge och uthållighet.

10. Variera din kost

Att variera kosten är ett säkert sätt att lyckas. En av fördelarna med att äta en varierad kost är att kroppen inte vänjer sig vid ett visst intag. Dessutom är risken minimal att du drabbas av någon brist då du säkert kommer att få i dig alla vitaminer och mineraler som du behöver.

 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas