filippaaronsson!

Visste du detta?

Nej. Att inte äta efter klockan 18 är en populär riktlinje. Men dessvärre en missvisande sådan. Det finns inga studier som styrker att nattmackan sätter sig kring midjan. Dock har personer som äter sent en tendens att överäta – och därmed få i sig onödigt många kalorier per dygn. Sena måltider kan också orsaka halsbränna och matsmältningsproblem, en ganska god anledning att lämna kylskåpet i fred nattetid. Tips! Med en mättande middag blir du kvitt kvällssuget. Här hittar du våra 7 senaste recept! Kalorier från alkohol är inte värre än andra Jo. Ett glas vin eller en öl innehåller mer kalorier än du tror, och ger lite mättnad i förhållande till energimängd. Du dricker helt enkelt mer än om du ätit samma kalorimängd i form av fast föda. Detta i samband med att levern bränner alkohol istället för fett när du dricker gör att bukfetma i form av den välkända ölmagen snabbt infinner sig. Alkohol har dessutom förmågan att göra dig hungrig utan att kroppen egentligen behöver energi-påfyllning. Tips! Bukfetma är den farligaste typen av övervikt. Lär dig undvika det skadliga putet: Så blir du av med det farliga bukfettet! Vitt socker är sämre för vikten än andra sockertyper Nej. Ersätter du socker med honung eller agavesirap i mat och dryck? Om anledningen är viktminskning kan du lika gärna använda dig av det vita strösockret. Mängden kalorier varierar inte nämnvärt mellan dessa sötningsmedel, men livsmedel som är sötade med dessa kan marknadsföras som ”sockerfria”. Även mat som syftar till viktminskning, exempelvis bars och shakes, kan vara riktiga sockerbovar. Läs mer här! Tips! Lär dig njuta av mindre sötad mat. Dina smaklökar vänjer sig snabbare än du tror och både sötsug, tänder och midjemått kommer tacka dig! Mycket vatten gör oss slankare Nej. Vätskehetsen gör att vi dricker alldeles för mycket. Det hävdar svenska forskare som analyserat våra vanor. Visst är vatten viktigt för hälsan, och det är viktigt för förbränningen. Men att enbart addera 2 liter vatten till din dagliga meny gör ingen skillnad på vikten. Här kan du läsa mer om vattnets förbränningseffekt Tips! Ersätt läsk, öl eller vin med vanligt vatten – och du kommer märka skillnad snarare än du tror! Nej. Att inte äta efter klockan 18 är en populär riktlinje. Men dessvärre en missvisande sådan. Det finns inga studier som styrker att nattmackan sätter sig kring midjan. Dock har personer som äter sent en tendens att överäta – och därmed få i sig onödigt många kalorier per dygn. Sena måltider kan också orsaka halsbränna och matsmältningsproblem, en ganska god anledning att lämna kylskåpet i fred nattetid. Tips! Med en mättande middag blir du kvitt kvällssuget. Här hittar du våra 7 senaste recept! Kalorier från alkohol är inte värre än andra Jo. Ett glas vin eller en öl innehåller mer kalorier än du tror, och ger lite mättnad i förhållande till energimängd. Du dricker helt enkelt mer än om du ätit samma kalorimängd i form av fast föda. Detta i samband med att levern bränner alkohol istället för fett när du dricker gör att bukfetma i form av den välkända ölmagen snabbt infinner sig. Alkohol har dessutom förmågan att göra dig hungrig utan att kroppen egentligen behöver energi-påfyllning. Tips! Bukfetma är den farligaste typen av övervikt. Lär dig undvika det skadliga putet: Så blir du av med det farliga bukfettet! Vitt socker är sämre för vikten än andra sockertyper Nej. Ersätter du socker med honung eller agavesirap i mat och dryck? Om anledningen är viktminskning kan du lika gärna använda dig av det vita strösockret. Mängden kalorier varierar inte nämnvärt mellan dessa sötningsmedel, men livsmedel som är sötade med dessa kan marknadsföras som ”sockerfria”. Även mat som syftar till viktminskning, exempelvis bars och shakes, kan vara riktiga sockerbovar. Läs mer här! Tips! Lär dig njuta av mindre sötad mat. Dina smaklökar vänjer sig snabbare än du tror och både sötsug, tänder och midjemått kommer tacka dig! Mycket vatten gör oss slankare Nej. Vätskehetsen gör att vi dricker alldeles för mycket. Det hävdar svenska forskare som analyserat våra vanor. Visst är vatten viktigt för hälsan, och det är viktigt för förbränningen. Men att enbart addera 2 liter vatten till din dagliga meny gör ingen skillnad på vikten. Här kan du läsa mer om vattnets förbränningseffekt Tips! Ersätt läsk, öl eller vin med vanligt vatten – och du kommer märka skillnad snarare än du tror! Kolhydrater gör oss tjocka Nej. Low carb-dieter, där kolhydrater är bannlysta, är ett populärt sätt för att gå ner i vikt. Men en kosthållning helt utan bröd, pasta, ris eller frukt passar långt i från alla. En varierad kost, med koll på kalorierna, är ett beprövat och effektivt sätt för att nå viktmålet. Vill du kryssa rätt bland kolhydraterna bör du välja varianter av hög kvalitet. Kolhydrater gör oss tjocka Nej. Low carb-dieter, där kolhydrater är bannlysta, är ett populärt sätt för att gå ner i vikt. Men en kosthållning helt utan bröd, pasta, ris eller frukt passar långt i från alla. En varierad kost, med koll på kalorierna, är ett beprövat och effektivt sätt för att nå viktmålet. Vill du kryssa rätt bland kolhydraterna bör du välja varianter av hög kvalitet.

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas